Programmeren met Dash en Dot

Het goed kunnen omgaan met en het gebruiken van computers is superbelangrijk. Vandaag heb ik daarom als hulpouder de kinderen uit groep 6 van onze basisschool wat opweg geholpen met het leren programmeren. In dit geval is dat Dash and Dot robotjes. Robotjes met wieltjes en sensoren die je via een tablet kan besturen en programmeren.

Voor mijzelf was dit ook de eerste kennismaking met deze robot, dus heb ik samen met vier jongens uit groep 6 de mogelijkheden van Dash en Dot eens verkend.

Als eerste introductie zijn we even aan de slag gegaan met ‘Go’, een app waarmee je Dash (Dot hebben we voor nu in de doos laten zitten) op afstand kan besturen als ware het een modelautotje. het allerleukste was natuurlijk om Dash zelf opgenomen geluidjes te laten horen. Daarna zijn we snel doorgegaan met ‘Path’, een app waarmee je een parcours kan tekenen die Dash gaat aflopen. Op het parcours kan je allerlei icoontjes slepen voor van alles en nog wat.

Het meeste tijd zijn we bezig geweest met Blockly, de app waarmee echt geprogrammeerd kan worden, vergelijkbaar met Scratch. Hier heb ik iedereen steeds een opdracht gegeven die steeds weer iets moeilijker werd of een nieuw element bevatte. We zijn zo de volgende opdrachten doorlopen:

  • Laat Dash een vierkantje rijden: vooruit; draaien; vooruit; draaien; etc.
  • Laat Dash je eigen voorletter rijden en laat aan het einde of tussen door je favorietje geluidjes horen.

Als laatste oefening (met het filmpje hieronder als resultaat) hebben we een parcours gemaakt waarin Dash tussen blokken doorgeloodst moest worden. In eerste instantie hebben we een vast startpunt gebruikt zodat het nog mogelijk is om Dash vaste afstanden te laten rijden en op het juiste moment bochten te laten maken. Uiteindelijk heb ik het startpunt gewisseld waardoor we de sensoren van Dash ook zijn gaan gebruiken: bij het detecteren van een muur stoppen een bocht maken, en verder gaan.

Filmpje: https://youtu.be/FiWCY0qoc-k